En aquesta entrada vull
adreçar-me tant als més menuts com als majors. Fomentar el valencià a les zones
castellanes és força complicat, ja que ací, llevat de la matèria Valencià:
Llengua i literatura, cap d’aquestes es fan en valencià. En el meu cas, he dut
a terme l’assignatura Matemàtiques en valencià gràcies a la unitat didáctica de
la gastronomia, amb la finalitat que els alumes puguen aprendre vocabulari i
cultura valencians al mateix temps que juguen i repassen amb les matemàtiques.
Nosaltres, mestres i professors, hem de motivar l’alumnat perquè llija i
escriga en valencià, per tal de reforçar els seus coneixements.
En aquesta imatge,
hi apareixen les quatre competències bàsiques que tot alumne ha d’aprendre:
escoltar, parlar, llegir i escriure.
Cada competència ha d’estar
acompanyada amb l’ajuda del docent, aquell que els situarà en perspectiva i els
guiarà en el bon camí. No obstant això, com poder fer-lo? A les xarxes socials
i a l’Internet hi ha nombroses oportunitats per tal d’assolir i de reforçar
aquestes competències. També, podem aconsellar-los llegir llibres i escriure un diari personal (on repassem el que han fet al llarg de la jornada) i algunes redaccions. Això sí, cada llibre i tipus de redacció o exercici escrit ha d'anar acord a l'edat que presenten els alumnes, ja que hem d'adreçar-nos en tot moment a les competències que tinguen en eixe moment i no posar-los més problemes a l'hora d'avançar cap a l'aprenentatge. Les editorials educatives (Bromera, Marfil) en saben ben bé i podem facilitar-los l'elecció dels llibres de lectura, segons l'edat de l'alumne i l'etapa educativa a què pertanyen (infantil, juvenil, etc.). Sobre les redaccions, ben poden ser sobre un tema específic (vacances, família, etc.) de cent paraules (per començar), fins als majors (què pensen de l'adolescència, dels problemes de la societat), de dos-centes paraules.
Cal ensenyar els alumnes a no tindre por a l'hora de participar a classe, ja que no estan segur de si allò que diuen és correcte en valencià, en no dominar la llengua. La nostra tasca com a docents és animar-los a seguir, a no defallir, a dir les coses com siguen i, si cal, corregir-los d'una manera correcta, perquè la pròxima vegada que participen a classe tinguen la certesa que ningú riurà d'ells per cometre errades. Tampoc cal negar-los l'accent, ja que estan fent un esforç en expressar-se, i cal tenir paciència. Amb temps i valor, podran aprofitar el temps i millorar la parla.
Finalment, els alumnes poden millorar la seua oïda amb cançons i documentals o notícies que es troben a les xarxes socials o inclús a la televisió. Amb l’ajuda
de les TICS, ho podrem aprofitar. Abans era Canal 9, i ara està À Punt, les televisions públiques valencianes, perquè escolten material i d'altres tipus interessants. A la nostra comarca, tenim Intercomarcal TV, on ens informen dels actes més remarcats de la resta dels pobles i inclús de les Festes de Moros i Cristians, per tal que es puga mantindre contacte entre les poblacions veïnes. Al Youtube, hi ha vídeos destacats de dibuixos de Canal 9 ('Babalà Club') per als més menuts i sèries de detectius ('El detectiu Conan') per als adolescents.
Com a música, les cançons infantils ajudaran els més xicotets a comprendre el valencià d'una manera educativa i lúdica, com "La tarara", "El lleó no em fa por", o "En Joan Petit quan balla", entre d'altres.
I per als adolescents i adults, la música de la nostra terra mai no ens farà oblidar-nos d'on som i que aquesta llengua continua viva mentre es parle, s'escolte, s'escriga i es llija. Els grups recomanats són Obrint Pas, Aspencat, La Gossa Sorda i Arròs Caldós, entre d'altres.
Com a conclusió, als més petits podríeu adreçar-vos amb les salutacions "Bon dia! Com esteu?" i "Adéu!", perquè tinguen contacte per primera vegada amb la llengua i s'hi acostumen a sentir-la. I als majors, podeu dirigir-vos en valencià, sense por! 💪
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.